Jdi na obsah Jdi na menu

Koncentrace pozornosti

15. 7. 2012

Koncentrace pozornosti - Zanšin

Obklopí-li vás několik protivníků a vaše pozornost bude upoutána jen k jednomu, nezpozorujete, co budou dělat ostatní. Budete-li si chtít dát pozor na akce ostatních, vaše pozornost bude přeskakovat z jednoho protivníka na druhého a nemusíte si všimnout nežádoucí akce některého z nich. Abyste vyšli z potyčkyimg_1272.jpg vítězně, musíte udržet v poli pozornosti najednou všechny, kteří vás obklopují a zároveň vidět, co se chystá udělat každý z nich. Trénink takové koncentrace pozornosti podporují odpovídající cvičení. Zejména učení koncentrace na hara (spodní část břicha cca 5cm pod pupkem) v postoji, kdy ruce jsou uvolněné a nohy lehce pokrčené v kolenou. Člověk stojí pevně, připraven k okamžité reakci na jakýkoli ohrožující pohyb protivníka. Aby bylo možné dosáhnout instinktivně přesných akcí, doporučují učitelé karate trénovat koncentraci pozornosti na hara i při zaměstnání a dokonce i ve spaní. Začít trénink koncentrace se doporučuje pomalu a v časově krátkých dávkách, které postupně prodlužujeme.       

Podstatou tréninku karate je správné instinktivní jednání, proto všechny postupy vyžadují dlouhé a do detailu dovedené vybrušovaní všech pohybů a postojů. Žák procvičuje každý postup tak dlouho, až ho začne provádět podvědomě. Spolu se základy mistrovství získává žák nové osobní vlastnosti, stává se vytrvalým, pevným a odolným. 

Ilustrační obrázek znak - jing jang